Звоните Пн-Пт с 9 до 19
+38 (044) 237-59-59
+38 (067) 443-58-63
advocata@gmail.com
advocata@lawukraine.com.ua 


Дивитись карту

 Оставить заявку или задать
  вопрос Вы можете заполнив
    форму:

Задать вопрос
Kонтактное лицо*:
Телефон*:
E-mail:
Сообщение*:
Чтобы воспользоваться формой, включите поддержку JavaScript и Cookies в браузере.
* помечены обязательные поля

      Мы обязательно с Вами
       свяжемся!


 

Перевищення швидкості

Перевищення швидкості. Що необхідно знати водію.
(аналіз українського законодавства)

Перевищення швидкості. Що необхідно знати водію.

Перевищення дозволеної швидкості руху - одне з найпоширеніших порушень правил дорожнього руху і в силу цього конфлікти саме навколо швидкості з співробітниками ДАІ є такими, що найбільш часто зустрічаються. Як, на жаль, і звинувачення в перевищенні швидкості на адресу водіїв, що є або безпідставними, або не підтверджені доказами, зібраними належним чином (випадки про безспірні порушення ми не розглядаємо).

І найбільш часто саме в такі ситуації потрапляють водії, які не знають своїх прав, страждають від таких звинувачень.

Як же уникнути цього?

Важливо знати, яким чином встановлюються обмеження швидкості, чим регулюються зони таких обмежень.

Згідно з п. 12.4 правил дорожнього руху в населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється зі швидкістю до 60 км / ч. Щоправда, стосується це тільки тих населених пунктів, які позначені знаками 5.45 і 5.46 ("білими"), і в яких, відповідно, діють правила руху в населених пунктах.

Проте, досить часто знаки встановлюються на дуже великій відстані від місця, де фактично починається населений пункт. Чим керуються в таких випадках, неважливо (можливо, межею населеного пункту з адміністративно-територіальним поділом і т. п.), але, зрозуміло, для співробітників ДАІ місця, де знак встановлений на значній відстані від забудованої території і зона його дії захоплює значну частину "порожньою" дороги, є улюбленими для організації "засідок".

Водієві потрібно пам'ятати в таких випадках наступне.

По-перше, згідно з п. 1.10 ПДР населеним пунктом є не будь-яка територія, позначена відповідними знаками, а тільки забудована.

По-друге, відповідно до розділу 5 додатка 1 до правил дорожнього руху знаки 5.45 і 5.46 установлюються на фактичній межі прилеглої до дороги забудови населеного пункту.

Таким чином, по-перше, якщо такими знаками навіть позначена територія, яка не є забудованої, то згідно правил дорожнього руху населеним пунктом вона все одно не є. По-друге, якщо знак встановлено не на кордоні прилеглої до дороги забудови, а винесений за неї, то, отже, сам знак встановлено з порушенням існуючих норм і його розташування не відповідає правил дорожнього руху, що й потрібно роз'яснити інспекторові, а в разі складання протоколу - відобразити в своїх поясненнях.

У багатьох випадках швидкість обмежується (в межах населеного пункту або на заміській дорозі) за допомогою знака 3.29. Однак у цих випадках потрібно чітко орієнтуватися в зоні дії вказаного знака.

Згідно розділу 3 додатка 1 до правил дорожнього руху цей знак, як і багато інших забороняючі знаки, діє від місця встановлення до найближчого перехрестя за ним, а в населеному пункті, де немає перехресть, - до кінця населеного пункту. При цьому дія знака не переривається в місцях виїзду з дворів або прилеглих територій, а також прилягання польових, лісових та інших доріг без покриття, перед якими не встановлено знаки пріоритету. Тобто перехрестя в даному випадку - це чи перехрестя з іншою дорогою з покриттям, або ж з грунтової, але позначений знаками пріоритету.

Менш відомо інше.

Досить часто можна зустріти знаки 3.29, забезпечені табличками, які подовжують зону дії цього знака (як правило, 7.2.1). Причому зона, вказана на цій табличці, часто складає кілька кілометрів, а знак обмежує на трасі швидкість 50 км / ч. .. Як бути водієві в такій ситуації?

Для того, щоб з'ясувати це, звернемося до розділу 3 додатка 1 до ПДР. І там виявимо вельми цікаві речі.

Перш за все, дана табличка зі знаком 3.29 взагалі не застосовується. У разі необхідності встановлюється інший знак, що позначає кінець зони відповідного обмеження або всіх обмежень, або ж інший знак 3.29, що встановлює нове обмеження швидкості (яке може бути як вище, так і нижче за попередній).

Але найголовніше не в цьому. Зазначений розділ передбачає зменшення зони дії заборонних знаків у порівнянні з встановленою, але не передбачає взагалі можливості її збільшення! Звідси випливає, що збільшення зони дії знаку 3.29 за допомогою табличок суперечить ПДР в принципі. Такі "мисливські місця", отже, можна проїжджати згідно ПДР: встановлене знаком обмеження ній до закінчення населеного пункту або найближчого перехрестя, а далі слідувати в звичайному ритмі. У разі виникнення претензій з боку співробітників ДАІ вказувати їм на невідповідну правил дорожнього руху установку знаків, а в разі складання протоколів - відображати цю невідповідність у своїх поясненнях.

Щодо знаків обмеження швидкості слід сказати ще про одне.

В даний час КпАП передбачає адміністративну відповідальність тільки за перевищення швидкості більш ніж на 20 км / ч. Проте співробітники ДАІ у багатьох випадках намагаються скласти протокол і за менший перевищення, якщо обмеження швидкості не є "загальною", а встановлено все тим же знаком 3.29. Мотивують вони це тим, що має місце "порушення вимог дорожніх знаків".

Такі дії співробітників ДАІ не можна вважати правомірними з наступних причин.

Перевищення швидкостіПо-перше, існує таке юридичне поняття - конкуренція загальної та приватної норми. У випадку, якщо якась ситуація формально охоплюється як загальною нормою, так і тієї, яка регулює саме і тільки дану ситуацію, то діє саме остання (приватна норма). У даному випадку регулювання знаків є загальною нормою, тоді як регулювання відповідальності за конкретне порушення - перевищення швидкості руху - приватною нормою. З цієї причини правозастосовні органи повинні керуватися саме нормою, що регулює відповідальність за перевищення швидкості (а така відповідальність існує лише за перевищення більш ніж на 20 км / год).

По-друге, слід пам'ятати, що норма, яка передбачала відповідальність за перевищення швидкості менш ніж на 20 км / год, раніше існувала в ч. 2 ст. 122 КпАП, тією ж, яка передбачає і відповідальність за порушення вимог дорожніх знаків. Отже, законодавець вважав, що перевищення швидкості та порушення вимог дорожніх знаків - це все-таки різні склади правопорушень. І після того, як склад такого правопорушення, як перевищення швидкості менш ніж на 20 км / год, був з КпАП виключений, слід керуватися саме тим, що такі дії складу адміністративного правопорушення не містять.

Ці моменти потрібно, знову ж таки, викласти співробітникові ДАІ, а у разі, якщо протокол складається, - викласти в своїх поясненнях.

Слід пам'ятати й ще про одне. Для доведеності перевищення швидкості необхідно, щоб свідчення вимірювального приладу були ідентифіковані як такі, що саме до даного транспортного засобу. Застосовувані ДАІ на сьогоднішній день прилади в більшості своїй такої можливості, по суті, не дають, оскільки ні типу, ні марки, ні номерних знаків транспортного засобу, чия швидкість виміряна, не фіксують взагалі.

По-перше, якщо автомобіль рухається потік, то прилад міг виміряти не його швидкість, а швидкість транспортного засобу, який рухається в сусідньому ряду з більшою швидкістю.

По-друге, якщо навіть між транспортними засобами на дорозі існує якась дистанція, це все одно не робить свідчення такого приладу більш доказовими. Навіть якщо співробітник ДАІ, який проводить вимірювання за допомогою такого приладу, показує час, що пройшов з моменту вимірювання, це теж доказом не є. Припустимо, на приладі цей час відповідає 40 секундам (поки транспортний засіб зупинився, водій вийшов і підійшов до приладу ...). Де докази того, що саме цей транспортний засіб потрапив в зону вимірювання 40, а не, скажімо, 35 секунд тому, а 40 секунд тому не була виміряна швидкість іншого автомобіля? І не треба думати, що ці 5 секунд - незначна різниця. Припустимо, що виміряна швидкість складала 80 км / ч. Це відповідає 22 м / с, а 5 секунд в такій ситуації відповідає дистанції між транспортними засобами більше 100 м. Визначити ж "на око" час від вимірювання до демонстрації водієві свідчень з такою точністю неможливо. Таким чином, немає і не може бути ніяких доказів того, що не виміряна швидкість іншого транспортного засобу, що рухався на значній дистанції від даного.

Ось на відсутність доказів того факту, що виміряна швидкість належить саме даному транспортному засобу, і потрібно звернути увагу інспектора, а в разі складання протоколу - відобразити в своїх поясненнях.

Крім того, сам прилад, який використовується для регулювання швидкості, має відповідати певним вимогам.

Вимоги до вимірювань і засобів вимірювальної техніки визначаються Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність". Згідно зі ст. 1 цього Закону вимір - це відображення фізичних величин за допомогою експерименту та обчислень із застосуванням спеціальних технічних засобів, тобто вимірювання швидкості руху транспортних засобів під це визначення цілком підпадає. Згідно зі ст. 4 Закону в числі інших завдань метрологічної системи - захист громадян від недостовірних результатів вимірювань і забезпечення загальної єдності вимірювань у державі, що є в даному випадку дуже важливим ...

Згідно зі ст. 15 Закону "Про метрологію ..." роботи, що проводяться за дорученням органів прокуратури та правосуддя, є об'єктом державного метрологічного контролю і нагляду. Інакше кажучи, для використання результатів вимірювань як докази в суді необхідно, щоб ці вимірювання відповідали вимогам такого контролю.

Засоби вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний контроль, згідно зі ст. 9 Закону "Про метрологію ..." дозволяється застосовувати лише за умови, що вони допущені до застосування на території України (пройшли державну метрологічну атестацію) як тип вимірювальних засобів, а також що даний екземпляр такого засобу пройшов у встановлені терміни повірку. Ці обставини повинні підтверджуватися документами на цей засіб вимірювальної техніки. Такі документи, по суті, є доказом відповідної точності вимірювань, проведених за допомогою даного вимірювального засобу.

На практиці дуже часто таких документів на вимірювальну апаратуру у співробітників ДАІ немає взагалі, або перевірка не пройдена у встановлений термін, або відсутні документальні підтвердження допуску даного засоби вимірювальної техніки на території України (останнє, зокрема, відноситься до систем вимірювання та фіксації швидкості, змонтованих в патрульних автомобілях, які фіксують транспортний засіб, швидкість якого вимірюється). За таких умов про належні докази порушення не може бути й мови.

Тому в разі проведення таких вимірювань необхідно перевірити документи на засіб вимірювальної техніки, яким здійснювалося вимірювання швидкості руху, і дотримання нормативних вимог до таких вимірювань.

Далі. Згідно з ч. 3 ст. 10 Закону "Про метрологію ..." результати вимірювань можуть бути використані за умови, що відомі похибки у вимірюваннях. Так що інспектору, який проводить такі виміри, завжди корисно задати питання з приводу таких похибок. Якщо він не може на це питання відповісти - використання результатів вимірювань взагалі, а в якості доказів у суді - тим більше неможливо.

Більш того, ці розміри похибок буває корисно з'ясовувати самостійно для того, щоб будувати свій захист вже в суді. Наприклад, зафіксована швидкість 81 км / год в зоні обмеження 60 км / год (а часто фіксується саме така швидкість, навіть якщо реально автомобіль рухався швидше ...). Інспектору, що становить протокол, здається, що цього достатньо - швидкість перевищена більш ніж на 20 км / ч. Тим часом, насправді це не так, тому що різниця між максимальним перевищенням, за яке не наступає відповідальність, і виміряної швидкістю знаходиться в межах похибки вимірів, і, таким чином, доказів того, що швидкість перевищена більш ніж на 20 км / год , як і раніше немає.

Усі ці аспекти теж потрібно пояснити співробітнику ДАІ та будуть використані для свого захисту в разі складання протоколу.

Таким чином, при звинуваченні у перевищенні допустимої швидкості руху слід:

  • Співставити зону дії обмеження швидкості з місцем передбачуваного порушення і у випадку, якщо це місце не знаходиться в межах населеного пункту (зокрема, не є забудованої територією - лежить поза межами забудови, зона знаку 3.29 відповідно до правил дорожнього руху закінчилася, а табличка, " що продовжує "зону дії знаку, встановлена з порушенням вимог правил дорожнього руху), заявити про це (усно, а при необхідності - в своїх поясненнях до протоколу).
  • Попросити виробляє вимірювання інспектора пред'явити докази приналежності виміряної швидкості саме даному транспортному засобу, і в разі відсутності таких доказів (час, що минув після вимірювання, таким не може вважатися) відзначити цей факт.
  • Перевірити документи на засіб вимірювальної техніки, за відсутності допуску даного засоби вимірювальної техніки на території України та / або відсутньої (простроченої) повірці вказати на неможливість використання результатів вимірювань як доказ у суді.
  • Поставити проводив вимірювання інспектору питання про погрішності вимірювань і у випадку, якщо відповісти (назвати значення похибок) він не може, заявити про неможливість використання результатів вимірювань взагалі для будь-якої цілі.
  • По можливості з'ясувати допустимі похибки вимірювань даного засоби вимірювальної техніки та в разі, коли розмір тягне відповідальність перевищення знаходиться в межах цих похибок, використовувати цей факт при захисті в суді для твердження про те, що факт адміністративного правопорушення не доведений.

<<Назад

  Яндекс.Метрика
сайт створено компанією сайт разработан компанией Эффект