Звоните Пн-Пт с 9 до 19
+38 (044) 237-59-59
+38 (067) 443-58-63
advocata@gmail.com
advocata@lawukraine.com.ua 


Дивитись карту

 Оставить заявку или задать
  вопрос Вы можете заполнив
    форму:

Задать вопрос
Kонтактное лицо*:
Телефон*:
E-mail:
Сообщение*:
Чтобы воспользоваться формой, включите поддержку JavaScript и Cookies в браузере.
* помечены обязательные поля

      Мы обязательно с Вами
       свяжемся!


 

Статті та інша корисна інформація

Ялтинський заповідник: надбання пращурів чи місце для забудови?

Ялтинський заповідникЯлтинський гірсько-лісовий природний заповідник був створений у 1973 р. для збереження гірських та субтропічних ландшафтів Криму. Сьогодні ж ми із сумом констатуємо, що через незаконне привласнення земель унікальні природні комплекси заповідника фактично опинилися під загрозою знищення.

Незаконне виділення земель із природно-заповідного фонду тривало останнє десятиліття: один із перших скандалів вибухнув ще у 2006 р. Незважаючи на порушені тоді кримінальні справи та положення чинного Кримінального кодексу України, проблема набула катастрофічного масштабу.

Так, міська рада Алупки затвердила приватним особам більше 50 проектів землевідведень на території заповідника. І хоча суд визнав ці рішення незаконними, близько 100 га земельних ділянок вже передано у приватну власність (це добре видно на Публічній кадастровій карті: http://map.dazru.gov.ua/kadastrova-karta). 30 грудня 2012 р. Ялтинська міська рада самовільно вирішила включити до своєї території 400 га заповідника. Влада Криму пропонує створити в центрі заповідника новий населений пункт із гірськолижним курортом. Попри те що за продаж 10 га заповідника проти ТОВ «Зоряне небо» були порушені кримінальні справи, виділення цієї ділянки таки затверджено.

Незаконне встановлення міськими радами Ялти та Алупки нових меж заповідника створює передумову для остаточного вилучення з нього понад 1 тис. га. У зв'язку із цим особливе занепокоєння викликає «Проект зміни меж і розширення Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника», розроблений ТОВ «Торсистем Бутзбах Груп-Україна» – компанією, що займається оптовою торгівлею. Захоплена у заповіднику земля досі висить у повітрі, але нові власники «недороззаповіднених» ділянок або вже користуються ними, або приступають до користування, не маючи для цього законних підстав. Зрозуміло, що вони прагнуть зміцнити свої позиції. Отже, зміна меж заповідника – спроба узаконити злочинне розкрадання цінної землі з перспективою її подальшого продажу.

Існує велика небезпека вилучення із заповідника унікальних для України субтропіків біля узбережжя Чорного моря. Коли ці території остаточно перейдуть у приватну власність, вони втратять свою природну цінність. Слід також пам'ятати, що у 2009 р. Рада міністрів Автономної Республіки Крим прийняла рішення про винесення меж заповідника в натурі, яке згодом було скасоване, що і дозволяє зараз виділяти землі.

Так, селище Кореїз (Велика Ялта) планують розширити за рахунок заповідних земель загальною площею 450 га. Такі зміни зазначені у проекті генерального плану смт Кореїз (Ялта), який ТОВ «Кримський інститут екології та проектування» розробило на замовлення Кореїзької селищної ради. Запланована «територія передгірної зони в межах селища» площею 288 га і «територія зони тривалого відпочинку за межами селища» площею 164 га майже повністю входять до складу Ялтинського гірничо-лісового природного заповідника. Крім того, розробник включив дві ділянки ЯГЛПЗ в існуючі межі смт. Кореїз. Усі ці землі загальною площею близько 450 га позначені штрихуванням на основному кресленні проекту генерального плану.

Сьогодні проект, схвалений місцевими радами, перебуває в Міністерстві екології та природних ресурсів України. Там очікують указу Президента щодо зміни меж ЯГЛПЗ. Проти неї виступають місцеві жителі, адже крім розширення кордонів в генплані узаконено будівництво багатоповерхівок на території Місхорського парку – пам'ятки садово-паркової архітектури ХVIII століття. Усі зазначені виділення земель абсолютно незаконні.

Так, відповідно до ст. 16 і 17 Закону «Про природно-заповідний фонд України» природні заповідники є установами загальнодержавного значення і на їх територіях заборонена будь-яка діяльність, що суперечить їхньому цільовому призначенню. Виділення земель, яке призведе до будівництва приватних домоволодінь, баз відпочинку та інфраструктури під них, прямо суперечить цій нормі Закону.

Статті 123 і 149 Земельного кодексу України відносять вилучення земель природоохоронного призначення до виключної компетенції Кабінету міністрів України. Тому всі випадки вилучення земель з Ялтинського гірсько-лісового заповідника за рішеннями міських рад є незаконними.

Зміна меж природних заповідників має відбуватися на підставі ст. 51–54 Закону «Про природно-заповідний фонд України». Вона належить до компетенції Президента України та узгоджується Мінприроди на підставі експертного висновку. Тобто рішення про зміну меж заповідника, прийняті міськими радами Ялти, Алупки або Ради міністрів АР Крим, не мають законної сили.

Знищення одного з найцінніших природних об'єктів України, Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника, є неприпустимим. Тому, спираючись на положення Конституції України, а також ст. 51–54 Закону «Про природно-заповідний фонд України», автор цієї статті та багато його однодумців звернулися до Президента України з вимогами: не допустити зміни південної межі Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника, зберегти її в тій конфігурації, у якій вона зазначена в Положенні про заповідник та в матеріалах лісовпорядкування 1988 р., затверджених у повній відповідності до чинної на той час нормативно-правової бази; дати Кабінету міністрів України доручення не допустити вилучення з ЯГЛПЗ будь-яких земель, а Раді міністрів АР Крим – припинити будь-яке виділення земель із ЯГЛПЗ; дати Міністерству екології та природних ресурсів України доручення винести межі заповідника в натурі відповідно до того, як вони зазначені в Положенні про заповідник і в матеріалах лісовпорядкування 1988 р., затверджених в повній відповідності до чинної на той час нормативно-правової бази, а також унеможливити затвердження «Проекту зміни меж і розширення Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника» в частині, що передбачає вилучення із заповідника будь-яких земель; дати Прокуратурі АР Крим доручення негайно перевірити законність існуючих виділень земель у заповіднику і в разі виявлення порушень повернути ділянки у його розпорядження, у судовому порядку опротестувати на користь держави незаконні рішення про зміну меж заповідника, прийняті міськими радами Ялти, Алупки і Радою міністрів АР Крим.

Водночас адміністрація Президента України, посилаючись на ч. 2 ст. 19 Конституції України та ігноруючи наведені у звернені вимоги щодо недопущення зміни південної межі ЯГЛПЗ, яка є виключною компетенцією саме Президента України (ст. 53 Закону «Про природно-заповідний фонд України»), направила вказане звернення до Прокуратури АР Крим, яка, своєю чергою, повідомила, що перевірка триває. Ми слідкуватиму за розглядом цього звернення та повідомимо про його результати.

Андрій Климчук

<< Назад

  Яндекс.Метрика
сайт створено компанією сайт разработан компанией Эффект